пїњ

–оздумован€ звичайного –уснака о шицким цо пов€зане зоз –уснацами / –усинами и њх иснованю

ћирослав —»Ћјƒѓ
–ќ«ƒ”ћќ¬јЌя «¬»„ј…Ќќ√ќ –”—Ќј ј ќ Ў»÷ »ћ ÷ќ ѕќ¬я«јЌ≈ «ќ« –”—Ќј÷јћ» / –”—»Ќјћ» » ѓ’ »—Ќќ¬јЌё
ћено –усин визначуЇ окремне чувство историйного идентитету. ÷о зме, етн≥чна ірупа, народ чи наци€? ЌЇ таке барз важне. ћи людзе хторих пов€зуЇ заЇднњцки €зик, чувство припадносци, култура, традици€ и др. ЌЇмаме свою националну државу, алЇ ю нЇ маю анњ Ўкоти и ¬елшанЇ у ¬елькей Ѕританињ, Ѕретонци и  орзиканци у ‘ранцускей,  аталонци и √аличанЇ у Ўпанињ.
Ќацињ ше нЇ можу ствар€ц штучно. Ќацию твори сам народ през вики, а вираз посто€н€ то його самосвидомосц.
—твар€нЇ нових државох на востоку и юго-востоку ≈вропи глЇда ри-шованЇ питан€ националних меншинох у духу европскей традицињ. Ѕуд-зенЇ историчних идентитетох знњщуЇ длугорочни тренд потапан€ ма-лочислених народох у вельких државох.
ѕроцеси ілобализацињ ствар€ю векши можлњвосци упоредзован€ роз-личних часцох швета, та ше так з€вюЇ повекшана свидомосц поЇдин-цох и дружтвених заЇднњцох о власним положеню у рамикох држави дзе жию. “ак постава обачлњве витворйованЇ чловекових правох у риж-них државох. “ам дзе тоти права нЇ витворени, з€вюЇ ше нЇзадоволь-ство, та подли соци€лни и привредни стан.
ѕо найсучаснЇйших виглЇдованйох ”Ќ≈— -а, —овиту ≈вропи, ≈в-ропскей ”нињ и других медзинародних оріанизацийох, найважнЇйши мултикултурализам за ровноправни ди€лоі розличних нацийох. ¬он почина зоз очуваньом националного и културного идентитету и борби процив шицких фурмох асимилацињ и дискриминацињ. ™днакосц людзох темелњ ше на Їднакосци права на достоњнство, на окремносц, право ет-нњчних и националних заЇднњцох на самоопредзелЇнЇ.
“ак и –уснаци/–усини, хтори свойо мено чуваю вецей €к 1000 роки, маю право на самоопредзелЇнЇ, на свой етнњчни идентитет, без огл€ду на державл€нство або асимилацийни намаган€ политичарох и поЇдин-цох. ≈тнњчни идентитет то дацо цо нњхто нЇ може дац анњ вжац.
яки стан зоз –усинским/–уским меди€ми, кельо и €ки ин-формацињ доставаме, €к дойсц до информацињ?
“о наисце чежке питанЇ бо ше до информацийох барз чежко доход-зи. ’то сце дацо дознац муши препровадзиц годзини и годзини на интернету же би на да€ки поштредни способ дацо дознал. ” велњх жемох дзе жию –усини розвой медийох на початку. ƒруковани медињ скоро и же нЇт, радио емисињ Їст дасльо іодзини мешачно а телевизийнки ище менЇй. Ќовинаре у главним роб€ волонтерски. ” нас то дакус иншак бо ми маме институцињ котри роб€ уш роками алЇ...
Ќашо, –усински/–уски, медињ у —ербињ-¬ойводини нЇ барз розполо-жени дацо повесц або написац кед тема дакус озбильнЇйша. Ѕо€ ше же дакого повредза (кого? - —оюз –усинох ”крањнцох) а то же вельке число своњх сонароднњкох, патрачох, слухачох, читачох пре то тримаю у цмоти њх нЇ интересуЇ. «анЇдзбую аш и основни постулати новинар-ства - пласовац информацию на час и правдиво. ќбвисциц своњх хас-новательох цо ше случуЇ.
ѕодкарпатЇ би требало буц у фокусу наших медийох бо у питаню нашо людзе, нашо браца и шестри. ” наших медийох ше ридко може пречитац або чуц дацо цо ше случуЇ зоз предсидательом —ойма ѕод-карпатских –усинох протоЇрейом о. ƒимитрийом —идором, нЇ може ше дознац же го служба безпечносци ”крањни провадзи, прислухуЇ, же му уж даскельораз претресала квартель и церкву, же му вжала компю-тери, же му грожа зоз кару гарешту пре його активносци. Ѕез огл€ду на шицко тото вон и далЇй, упарто роби на витвореню велького цилю.
Ќашо –усински/–уски медињ муша дац векшу увагу и на то цо роби предсидатель самопреглашеней ¬лади –епублики ѕодкарпатска –ус ѕетро √ецко, кельо жеми уш обишол, келњм владом и парламентом дал вимогу же бим им ше помогло у витворйованю свойого жадан€ -буц свой на своњм, буц –”—»Ќ, а нЇ конар украњнского народу, достац голЇм статус националней меншини €к цо маю руснаци у других же-мох... “оти намаган€ тирваю вельо роки алЇ власц у  иЇве остава глуха на шицки вимоги.
Ќашо –усински/–уски медињ муша дац векшу увагу и на то цо роби и €ки заключен€ принЇсол 1. Ўветови  онірес ѕодкарпатских –уси-нох. яки плани, по питаню русинства и сотруднњцтве зоз другим –усинским оріанизаци€ми ма його предсидатель ¬асилий ƒжуіан.
“иж так, –усински/–уски медињ у —ербињ мушели би давац вецей информацињ о акцийох и ативносцох оріанизацийох членох Ўветового  оніресу –усинох/–уснакох/Ћемкох дзе заступени представителЇ –усинох зоз жемох ≈вропи и —иверней јмерики. ‘шелњ€к же би требало буц и информацињ о активносцох –усинских оріанизацийох котри нЇ члени  оніресох –усинох.
“о би так требало, мушело и могло буц. ћедзитим, то чешко витво-риц и то нЇ пре нЇдостаток новинарох, њх дзеки и медийни можлњвосци
алЇ пре прициски на медињ и новинарох же би нЇ давали вельку знач-носц вельким и важним подњйом и на тот способ тримали у нЇзнаню своњх сонароднњкох. Ѕарз швижи приклад за то инструкци€ Їдного члена ”правного ќдбору –адио “елевизињ ¬ойводини котра упуцена ре-дакторови русинскей редакцињ. ” тей инструкцињ му гварене (приблњжно так) - Ђмеркуйце цо и кельо будзеце об€вйовац зоз 10. Ўветового  оніресу ––Ћ бо тельо мушице информовац и зоз рочней схадзки —оюзу –усинох ”крањнцох (без и)ї. “у ше вообще нЇ водзи рахунку о тим же Ўветови  онірес и рочна схадзка Їдней оріанизацињ нЇ исти уровень та самим тим нЇ може буц Їднаке количество информацийох. ЌЇ интересуЇ го же на 10. Ўветовим  оніресу ––Ћ було присутне вецей од 200 делеіатох и госцох, же  онірес отворели министер у влади –епублики —ербињ и предсидатель ¬ивершней –ади ¬ойводини. яке ин-тересованЇ виволал тот Ўветови  онірес може указац и то же коло “¬ Ќови —ад були присутни екипи державних телевизийох –усињ и –умуни! €к и знњмателЇ зоз —ловацкей, „ескей и ѕодкарпат€ а тиж так и новинаре зоз других медийох.  ед ше таки инструкцињ доставаю за информованЇ зоз найвекшей подњњ у –усинским швеце у тей хвильки, може ше лЇм предпоставиц €ке вец одношенЇ спрам менЇй важних подњйох. Ўицко ше зводзи на то же хто цо роби на полю и €ки нови шпиванки и танци вивежбани у културно уметнњцких дружтвох. √оч €к було, може ше повесц же ше и попри прицискох новинаре намагали (кельо могли и шмели) пренЇсц шицки важни информацињ своњм слухачом, патрачом и читачом.
ѕре тоти прициски одредзених людзох на рижних положеньох (на котри пришли €к –уснаци) новинаре и редакторе муша балансирац помедзи два опцињ, скрацовац информацињ, давац рамик без слики же би нЇ загрожели свою еізистенцию односно роботне место и плацу.  ед ше так предлужи робиц вец нам нЇ останЇ анњ од шлЇбоного нови-нарства и шлЇбоди информован€. ” тим случаю преостава нам мен€ц руководства у наших медийох або формовац нови медињ котри годни шлЇбодно и по совисци робиц, ошлЇбодзени од прицискох —оюза –уси-нох ”крањнцох котри неіира –уснацох €к окремни народ а финансира ше зоз фонду Ќацоналного —овиту –ускей националней меншини а барз вельке питанЇ чи достава финансийну потримовку од ”крањнского Ќа-ционалного —овиту.
÷о –уснаци у ¬ойводини знаю о тим же бувша Ўветова рада ––Ћ, €к вивершни оріан Ўветового  оніресу –усинох/–уснацох/Ћемкох на Їдней од своњх схадзкох, прешлого 2008. року, осудзела поступки —ойма, оградзела ше од нњх и виключела —ойм зоз членства гоч таку одлуку може принЇсц лЇм  онірес. ќсудзели их пре то же одлуче-ли нЇдопущиц свойо щезованЇ, же сцу зачувац свойо мено и –усински
идентитет. ќстали сами, алЇ нЇ без моцох, предлужиц далЇй. ‘ормировали ≈вропски  онірес зоз котрого послали вимогу  иЇву же би ище раз роздумал и принЇс одлуку о припознаваню подкарпатских русинох €к окремни народ и дала му автономию на њх историйней територињ.  иЇв и тоту вимогу иіноровал. Ќа другим ≈вропским  оіресу принЇсли одлуку же преглаша –епублику ѕодкарпатска –ус кед  иЇв до одред-зеного року нЇ да одвит на њх вимогу зоз першого коніресу. ќдвит ур€дового  иЇва бул ... нњ€ки, окрем предлужован€ провадзен€, прислухо-ван€, претресан€ обисцох, дискредитован€ прейі медийох, ширен€ нЇправди о активносцох членох —ойма итд. ≈пилоі шицкого того же ѕодкарпатски –усини формовали свой, Ўветови  онірес ѕодкарпат-ских –усинох, оріанизовали и треци ≈вропски  онірес, вибрали Ќародну –аду и зоз додатнима мотивами предлужели свойо намаган€ вит-вориц державу ѕодкарпатску –ус.
»ще пред 150 роками јлександер ƒухнович написал стихи дзе гу-тори ...ѕодкарпатски русини, охабце глњбоки сон, народни глас вас вола, нЇ забудзце на свойо, наш народ мили да жиЇ шлЇбод-но... “ота писн€ була ур€дова гимна ѕодкарпатскей –уси кед була, €к автономна обласц, у составе „ехословацкей –епублики (1919-1938). “ота писн€ и патриотски чувства велњх русинох и членох —ойма ѕод-карпатских –усинох були порушуюца моц же би у децембру 2008. року преглашели –епублику ѕодкарпатска –ус. ќд теди ше на членох ¬лади и —ойма верша ище векши прициски. ”крањнски медињ хтори до теди були кельо-тельо обЇктивни и давали информацињ, почали витворйовац нови план за ришованЇ питан€ –”—»Ќ. “ак ше у фебруару, того, 2009. року на веб сайту аіенцињ ”ј –епортер з€вел текст у хторим ше пише же велњ значни русини €к цо то •риіорий ∆аткович, јдолф ƒобр€нски та аш и јлександер ƒухнович нЇ руснаци алЇ украњнци!!!
ѕостав€ ше питанЇ же цо ми, войвод€нски руснаци, маме робиц у таких обставинох.
як –уснак чувствуЇм вельку потребу дац им голЇм моралну потри-мовку за тото цо роб€ бо особнЇ верим же тото цо вони роб€ историй-ни хвильки за шицких руснацох/русинох/лемкох. ћаю вони и правни основи за тото цо роб€ и то ище од 1918. року кед им на —ен-∆ермен-скей мировней коференцињ припознате право на самоопредзелЇнЇ, пред-сидател€, парламент, устав, автономию. ѕолитични обставини у швеце нЇшка ше мен€ю, так тераз понад шицких правох положене право „Ћќ¬≈ ј. ѕоложене Ї понад державного суверенитету. ƒо фунда-менталних чловекових правох спада и националне опредзелЇнЇ. “ото право вихасновали и косовски албанци та преглашели свою републику. Ќа основи того преседану и ѕодкарпатски –усини достали правну можлњвосц же би преглашели свою републику, формовали ¬ладу и од-почали активносци на медзинародним припознаваню.
« другого боку, то постава барз шлњски терен бо, €к цо ми —ербињ добре знаме, така робота може одвесц аж и до прелњван€ креви. ћи, войвод€нски руснаци, можеме дац €вну потримовку русином подкар-пат€ алЇ ше то може претолмачиц и €к мишанЇ до нукашнњх обстави-нох другей жеми. ЌайменЇй цо можеме робиц то потримовка у тим змислу же би их, голЇм ми, нЇ оптужовали и оградзовали ше од нњх.
« трецого боку-мушиме думац и на то же €к вони буду патриц на нас кед, на концу, витвор€ нЇзависну –епублику ѕодкарпатску –ус а ми ше од нњх оградзовали и осудзовали њх поступки. як ше ми будземе чув-ствовац кед вони витвор€ свою, алЇ вец и нашу, державу за цо им ми нЇ дали потримовку або зме их аж осудзовали.
« штвартого боку, можебуц же и вони дакус иритираю јмерику и ≈вросоюз зоз своњм указованьом окремних симпатийох спрам ћоскви, а знаме же одношен€ јмерики и ≈вропи зоз –усю ище фше на досц нњзким уровню. ЌЇсцем повесц же им то гришка алЇ у таких политич-них обставинох у €ких вони мушели би мац вецей вибалансирани ста-новиска, голЇм тоти цо их €вно висловюю. Ўицки знаме же јмерика потримуЇ актуелного предсидател€ ёщенка а ≈вропа, кельо іод сце-ла буц шлЇбодна, патри и слуха цо дума јмерика. —амим тим глЇданЇ помоци од дакого кого покус иритираш дава менши ефекти. Ўицким подкарпатским русином потримовка ћоскви значна и € розумим њх подзековносц. Ѕудзе €к будзе алЇ € думам же би мушели вецей уваги обрациц на ≈вропу. ѕотримовка –усињ значна алЇ о конЇчним ришеню нЇ пресудзи. « другого боку патрене, може ше повесц и же вони уш барз длуго були толерантни и тактични и же су вецей нЇ у станю чекац, чекац, чекац...
„ас преходзи, асимилаци€ и политика роб€ свойо. «ачувац нацио-нални идентитет лЇм зоз писню и танцом барз чешко. ™дна од заува-гох Ўветовей –ади ––Ћ ѕодкарпатским русином то же ше почали занњмац зоз политику. „и ше може охранњц национални идентитет без хаснован€ политики. ”бедзени сом же нЇ. ¬елњ други народи у борби за свою самостойносц подношели вимоги жемом у котрих жили. —лу-човало ше так же держава котрей була упуцена вимога нЇ реаіовала або одцаговала зоз одвитом, ви€вйовала же нЇт нњч од тих вимогох. Ќа концу ше до цалей ситуацињ умишала медзинародна заЇднњца.  ед ше умиша медзинародна заЇднњца вец обично держава котра нЇсцела дац мало на концу да шицко, односно вельо вецей од тоіо цо ше на початку вимагало.
ќсобнЇ може хто €к сце, дац потримовку або нЇ (€ особнЇ им давам потримовку), официйни –уски/–усински оріани и оріанизацињ муша ос-тац, голЇм, на уровню нЇосудзован€ а медињ муша давац цалосни информацињ и то без було €ких коментарох. ћи сами достаточно мудри и свидоми же нам анњ нЇ треба дахто же би нам толмачел.
Py^a мaткa
–уска матка муши указац и доказац же Ї водзаца оріанизаци€ –ус-нацох у —ербињ-¬ойводини. ћатка €сно и гласно муши реаіовац на шицки потупйован€ и пробован€ потупйован€ правох припаднњкох –ус-кого/–усинского народа було дзе у швеце а окреме ту у нашей держави. ћатка муши глЇдац од –епублики —ербињ же би защицела своњх державл€нох од намаганьох другей держави превесц –усинох до ”к-рањнцох. “у ше муши повесц же нЇ таки вельки проблем ”крањинци цо жию у ¬ойводини кельо рижни конвертити котри ше ур€дово деклари-шу €к –уснаци, хасную шицки права и можлњвосци цо им тота наша держава дава а роб€ процив интересу –уснацох пре положен€, титули, одликован€ а можебуц и пенЇж. –уска матка муши €сно и гласно повесц - кажди чловек по декларацињ «ЇдинЇних Ќацийох ма право ви-€шнњц ше о своЇй националней припадносци.  ед ше дахто ви€шнЇл же Ї –уснак вец може буц лЇм –”—Ќј  а нЇ, источасно, и припаднњк ище даЇдней нацињ.
10. Ko^pec PycинoхIPycнaцoхIЋемкoх
 онгрес на даЇдней од три пленарни схадзки мушел розправ€ц о одлуки Ўветовей –ади ––Ћ коло виключен€ —ойма и отвориц да€ку дебату на тему –епублики ѕодкарпатска –ус и стану русинского народа на тих просторох та гоч би на концу анњ не були принЇшени да€ки конкретни ришен€. Ќа схадзки Ўветовей –ади половком фебруара 2009. року у ѕрешове принЇшена одлука же би ше од официйного  иЇва вимагало же би на попису жительства у ”крањни 2011. року була уключена и рубрика –”—»Ќ. “ота одлука вошла и до заключеньох 10.  оніреса –усинох /–уснацох/Ћемкох. “о барз добре алЇ там ситуаци€ вельо компликованша та ми то випатра лЇм €к оддальованЇ и €к про-бованЇ загашиц вельки огень зоз купаком. ÷о будземе робиц по 2011. рок? ѕошлЇме писмо ¬лади и ѕредсидательови ”крањни и вони ше так престраша же такой припознаю –усинох за окремни народ! –озуми ше же нЇ. “о им будзе сиінал же маю ище два роки робиц на асимилацињ и охудньовню и так худобного народу, же маю ище два роки вершиц при-циски на каждого хто ше одшмелњ €вно повесц же Ї –уснак-–усин а нЇ ”крањнЇц.
Ўветова –ада ––Ћ муши превжац на себе обов€зку провадзиц стан на ѕодкарпатю и оштро реаіовац на кажди напад на було котру –усин-ску оріанизацию або було котрого члена –усинскей оріанизацињ. Ќа кажди способ пробовац нЇ направиц гришку €ку направела “““– у пред-ходним составе. “иж так мушела би ступиц до контакту зоз предсида-тельом Ўветового  оніресу ѕодкарпатских –усинох и вЇдно усогла-шиц становиска и намаган€ котри у интересу цалосного –усинского народу. ™ден од основних задаткох Ў– ––Ћ муши буц и контактованЇ
≈вропского ѕарламенту и його комисињ за национални меншини. ќб-висцовац тоту комисию о уровню и витворйованю правох –усинского народа у шицких жемох дзе жию.
Ўветова –ада ––Ћ муши провадзиц стан –усинского положен€ и у других жемох и тиж такой реаіовац на було €ки прициски або намаган€ потупйован€ права на национални идентитет. “у фшелњ€к думам и на нас у ¬ойводини и на намаган€ —оюза –усинох ”крањнцох знњщиц нашу националну свидомосц, знњщиц нашо историйне мено, пременњц историю.
÷илњ дњйствован€ —оюзу –усинох ”крањнцох можу ше добре видзиц у њх статуту дзе ше у першим члену, став 2 наводзи: Ђƒо союзу ше удружую гражданЇ и оріанизацињ котри витворюю цилњ и задатки у обласци просвити, образован€, €зика, литератури, науки, уметносци, култури и духовней творчосци русинскей украњнс-кей народносциї. —амим тим неіира иснованЇ –уснакох €к окренмого народа котри припознати у шицких жемох дзе жию окрем у ”крањни.  оло того потенцира ше назва –уснак ”крањнЇц цо €к народ нЇ може исновац. ЋЇбо ши –уснак лЇбо ”крањнЇц, обидва нараз нЇ може ше буц. як би Ўкоти реаіовали кед би дахто формовал здруженЇ и наволал го —оюз Ўкотох ≈нілезох и почал твердзиц же Ўкоти нЇ Ўкоти алЇ ≈н-ілези и же њх матична жем ≈нілеска.
Ќационални —овит –ускей/–усинскей националней меншини у —ербињ
Ќационални —овит –ускей/–усинскей националней меншини у —ербињ ма окремно важну улогу у защити националного интересу. ƒо тераз ше нЇ барз указал на тим плану. √лавна його дњ€лносц по тераз була подзелњц финансийни средства достати од ѕокрањни нашим дружтвом за пор€дни дњ€лносци, рижни манифестацињ култури и подобному.
ћи тераз маме и «авод за културу та векшу часц роботох коло ко-ординацињ и оріанизацињ манифестацийох треба же би превжал вон а Ќационали совит би ше вецей могол занњмац зоз защиту националного интересу –уснацо/–усинох. “у, скорей шицкого, думам на то же би мушел водзиц вецей рахунку о тим кого финансийно помага. ƒумам же финансийне помаганЇ оріанизацњ котра неіира посто€нЇ –уснакох/ –усинох €к окремней нацињ нЇ лоіичне. —ам финансирац свойого нЇпри-€тел€? “реба престац финансирац кажду оріанизацию котра у своњм статуту нЇма точку у котрей пише же ше заклада за очуванЇ –”— ќ-√ќ/–”—»Ќ— ќ√ќ националного иднетитету €к окремного народу. ѕо хвильку док —оюз мал назву —ќё« –”—»Ќќ’ » ” –јѓЌ÷ќ’ нЇмал сом нњч процив же би и њх активносци финансировал наш Ќационални совит (алЇ лЇм до 50%) вЇдно зоз ”крањнским Ќационалним со-витом. Ќажаль (за —оюз) випатра же ”крањнски Ќационални совит нЇ припознава тоту оріанизацию та ю анњ нЇ финансира.
“у Ќационални совит муши направиц радикални поцаг и претаргнуц таку праксу. ќкончиц пременки у ”правних одборох наших медийох и поставиц особи котри буду водзиц рахунку о –”— »ћ интересу а нЇ и о интересу €кейших штучней (–уснак”крањнЇц) нацињ. “о будзе лЇм на хасен –уснацох у ¬ойводини и цалим швеце.
ѕред нами ище Їдна велька робота - вибор нового Ќационалного совиту. ћушиме лЇм дочекац же би ше Ќационални совити помедзи собу и держава догварели о способу на котри ше то пороби. ™ст два можлњвосци, вибор по старим електорским систему и по новим систему дзе би перше требало вивершиц пописованЇ припаднњкох национал-них меншинох, направиц виберанково списки за шицки места дзе жию –уснаци и окончиц виберанки за нови Ќационални совит. ” каждим случаю будземе мац нагоду виберац своњх представнњкох. ќсобнЇ сом вецей за опцию правих виберанкох - по списку €к за електорски систем. ƒумам же би на тот способ людзе були ошлЇбодзени прициску €кому су виложени кед кандидати за електорску скупштину зоз риж-них опцийох ходза од хижи до хижи и убедзую людзох чом баш њм треба же би подписали потримовку. «нам же людзом нЇзіодно кед дахто придзе же би му подписали а вон уш дакому дал подпис. “еди тота особа муши лЇбо потупиц правило же може лЇм раз дакому подписац або повесц же дакому уш подписала и самим тим ше траци тайносц ви€шньован€.
«оз шицкого того може ше заключиц же Їст ище барз вельо того цо треба поробиц. ¬ельо роботи за Ўветову –аду ––Ћ, Ќационални совит, алЇ цо за нас у —ербињ ище важнЇйше, Їст ище вельо роботи котру треба же би поробела –уска матка. “ераз кед маме за предсидател€ Ўветовей –ади ––Ћ ƒюру ѕапуіу, мушиме то вихасновац на хасен шицких –усинох/–уснацох/Ћемкох без огл€ду на то чи су ѕодкарпатс-ки чи нЇ.
” тим цо сом написал нЇ споминал сом добри ствари цо спомнути институцињ поробели а було и того надосц. «нам же би вони волЇли лЇм таке читац о себе алЇ тото цо нЇ поробене а мушело буц и тото цо ше муши поробиц прицагуЇ векшу увагу.
ћоже буц же и гришим у дачим алЇ € уш мам твардо формирани думан€ так же их нЇ будзем мен€ц (анњ нЇ сцем).

пїњ